Wednesday 2 July 2014

Common sense.

Nak hidup dengan masyarakat, kena ada common sense yang tinggi.

Tapi tak perlu terlalu tinggi. Sebab bila kita terlalu sensitif dengan sekecil-kecil perkara, risau kita tak ada sense dalam perkara-perkara besar.

Selalunya berlaku kalau kita tinggal serumah dengan kawan2. Banyak ragam dan rencah karenah. Perangai lain2. Kadang2 salah cakap sikit dah terasa, salah buat sikit dah melenting. Normal lah tu.

Tapi bagi aku, tak perlu cepat terasa dengan benda2 kecil. Bagi seorang daie, jiwa perlu besar. Cita2 perlu besar. Bab hati dan perasaan tak perlu sangat dilayan.

Lebih mudahnya, kalau orang buat salah sikit ambilah sikap berlapang dada. Jangan sikit2 nak terasa. Sentiasa memberi kemaafan. Ustaz cakap, kalau kita marah pada seseorang, cara nak maafkan dengan ingat yang kita punya salah pada Allah lebih besar daripada kesalahan org yang buat salah dengan kita.

Tugas sebagai seorang daie lebih besar daripada perasaan2 emosi yang ada.
Ingat! seorang daie perlu berjiwa besar.

...

Aku sedar yang aku lack of common sense. Tak biasa hidup dengan masyarakat mungkin. Dulu aku tak ramai kawan, dan aku pun tak suka ramai kawan. Sebab tu aku lebih suka buat kerja sendiri. Lebih selesa. Ada juga yang tegur sikap aku yang begini. Jawapan aku, bukan mudah nak ubah sikap yang telah dididik untuk tidak bergantung pada orang lain. Ya, sejak arwah baba meninggal, mama ajar kami begitu.

A'la kulli hal, setiap manusia berbeza. Unik precisely. Wassalam.

No comments:

Post a Comment